Bestel je sapjes
tussendoortjes gezond
Tips

15 gezondere snacks die je snel tussendoor kunt eten

Een handje zoet of een dosis zout als tienuurtje, vieruurtje of avondsnackje – niks mis mee, joh! Gezondere snacks zijn een goeie manier om energiek en alert te blijven doorheen te dag. Kies je voor tussendoortjes die vol voedingsstoffen, vitaminen en mineralen zitten, dan hou je je lichaam wakker, vermijd je sugar cravings en zou je je niet overeten tijdens de ‘echte’ maaltijden. Tijd voor een lijstje met snackideetjes!

1. Rauwe groenten

Van wortel tot komkommer, van selder tot (snoep)tomaten en nog veel meer andere soorten groenten: je kunt ze natuurlijk gewoon zo eten, zonder gedoe, uit het vuistje. Koop je biologische groenten, dan hoef je ze zelfs niet te schillen. Een goede wasbeurt en hoppa, knabbelen maar. Combineer eventueel met een gezonde dip als hummus, guacamole of tzatziki.

2. Een groentesapje

Als je een flinke boost nodig hebt, kun je het jezelf wel erg gemakkelijk maken met een groentesapje. Kies voor onbewerkte, biologische sappen van Green Carrot voor een maximum aan vitaminen en mineralen.

3. Geroosterde kikkererwten

ZO LEKKER! Je gelooft het misschien niet – tot je het geproefd hebt. Als je kikkererwten mengt met olijfolie, ze kruidt met peper, zout, geroosterd paprikapoeder en tijm (of eigenlijk gelijk welke kruidencombinatie waar jij van houdt) en ze dan in de oven roostert, krijg je heerlijk knapperige goudgele bolletjes als gezondere snacks.

noten als gezond tussendoortje

4. Noten, puur of licht geroosterd

Een handje noten zorgt voor gezonde vetten en een energieboost van jewelste. Je kunt er puur van genieten of je kunt ze verwerken door ze – kort en droog, zonder suiker of vetstof – te roosteren met kruiden. Overdrijf niet met de hoeveelheid, een handjevol noten kan snel hoog oplopen in aantal calorieën.

5. Dadelballetjes

Het vraagt wat tijd maar je kunt ze wel op voorhand maken en er meerdere keren van smullen: balletjes of repen op basis van dadels, noten en/of pitten. Voor extra smaak en voedingsstoffen voeg je cacaopoeder, eiwitpoeder, spirulina, rozijnen of andere smaakmakers toe. Google en je vindt honderden recepten!

popcorn als gezonde snack

Nog 10 gezondere snacks om te proberen

  1. Rijstwafels: terecht een klassieker, want licht en lekker, puur of belegd met gezond beleg.
  2. Fruit: oké, nog zo’n klassieker en misschien lijkt het wat saai, maar fruit blijft superhandig als gezond tussendoortje. Varieer voldoende en eet ook weer niet te veel fruit per dag.
  3. Edamamebonen: gotta love it! Deze boontjes zijn écht de beste met wat zout.
  4. Pure of raw chocolade: hoe puurder, hoe sterker, hoe beter!
  5. Energiereep: let wel op de hoeveelheid suiker en vet. Sommige merken zijn iets te gul met suikers en vetten om van een gezondere snack te kunnen spreken.
  6. Yoghurt met vers fruit en muesli: yep, gemakkelijk, snel en met wat extra eiwitten als je ze nodig hebt.
  7. Popcorn: als je het zelf maakt, maak je het natuurlijk zo gezond of ongezond als je zelf wil.
  8. Gekookt ei: nuttig voor spieropbouw en lekker gemakkelijk. Kook er een paar aan het begin van de week en je hebt er voldoende in huis voor een eiwitboost op tijd en stond.
  9. Olijven: kies voor puur en je hebt een gezondere snack op je bord.
  10. Verse soep: vullend, snel gemaakt en heerlijk verwarmend in de koudere maanden.

Kies voor sapjes als gezonde tussendoortjes

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten