Bestel je sapjes
inspiratie ontbijt fruitsalade
Tips

7 gezonde ontbijtideeën

Op zoek naar inspiratie voor gezonde ontbijtideeën? Liefst nog zo simpel mogelijk, want je wil niet té veel tijd ‘verliezen’ op drukke werkdagen? Tijd voor een lijstje!

1. Fruitsalade

We beginnen met een klassieker. Gewoon omdat het ALTIJD lekker is: fruitsalade, met of zonder (vegan) yoghurt. Vult dat jou toch te weinig? Voeg pure havervlokken of andere granen toe, of een klein handje noten, pitten en/of zaden. Tijd sparen ’s ochtends? Snijd je fruit al de avond voordien en bewaar in een goed afsluitbaar doosje tot de volgende ochtend.

2. Havermoutpap

Een bekend powerrecept onder de ontbijtideeën: havermoutpap! Breng je favoriete (plantaardige) melk aan de kook, samen met havermoutvlokken, en kies intussen wat je erbij wil. Met de toppings kun je variëren naar hartenlust: vers fruit, je favoriete notenpasta, zaden, pitten en / of noten … Experimenteer met verschillende combinaties van smaken:

  • banaan en pindakaas
  • appel en kaneel
  • aardbeien en kokos
  • pecannoten en zwarte chocolade
  • blauwe bessen, limoen en gember
  • ananas en kokos
  • jouw favoriete combinatie 🙂

3. Overnight oats

Haaaa, de koude variant van de klassieke havermoutpap! Overnight oats zijn een van onze favoriete ontbijtideeën, want supersnel klaar, licht maar toch vullend en zo veel mogelijke variaties. Je maakt ze de avond voordien van havervlokken, melk, chiazaad en eventueel banaan. De volgende ochtend hebben de vlokken de melk opgenomen en kun je je papje pimpen met vers fruit, noten en andere gezonde toevoegingen.

4. Smoothie

Een zelfgemaakte, verse smoothie van pure, onbewerkte ingrediënten is ook altijd een goeie manier om je dag te starten. Let wel op dat je niet te veel fruit gebruikt, anders wordt het al snel een suiker- en caloriebom. Voeg wat eiwitpoeder toe voor een stevige eiwitboost.

haverpannenkoeken als ontbijtidee

5. Gezonde havermoutpannenkoeken

Havervlokken bezorgen je als de beste een ferme dosis energie. Heb je een zware dag voor de boeg, dan loont het altijd om wat havervlokken te mixen met melk naar keuze, een banaan en eventueel een eitje. Bak, serveer met wat honing, fruit en/of noten en geniet van je gezonde pannenkoeken!

6. Ontbijtmuffins

Tussen de gezond-ontbijt-recepten mogen ontbijtmuffins ook niet ontbreken. Oké, deze hebben een langere bereidingstijd, maar je kunt wel bijvoorbeeld van mealprepping doen. Bak er 12 op zondag en je hebt er dan meteen voor de hele week (en om te delen!). Google eens naar goede recepten en vergeet niet wat te variëren met de ingrediënten om voldoende afwisseling te hebben.

7. Supergezond groentesap

Wil je een superlicht en lekker ontbijt, dat je wel voorziet van vitaminen en mineralen maar dat niet op je maag blijft liggen? Dan is een biologisch sapje van Green Carrot natuurlijk ideaal. Je kunt het ook als aanvulling op je ontbijt drinken. Dus: eerst een sapje, daarna nog een havermoutpapje (of iets anders, uiteraard).

Shop je slowjuices bij Green Carrot!

 

Daar stopt het natuurlijk niet. Wat dacht je van yoghurt met granola, in de oven gebakken havermout of een zoete of hartige toast (met pindakaas of avocado en paprikapoeder, bijvoorbeeld)? Ontbijtideeën te over! Protip: stel een weekmenu op en plan daarin ook je ontbijt in. Zo moet je maar één keer per week nadenken over al dat lekkers waarmee je je dagen zal starten.

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten