Bestel je sapjes
ideeën gezond ontbijt
Tips

7 gezonde ontbijtideeën

Of je je nu voorgenomen hebt om vaker gezond te ontbijten of al eventjes die goede, gezonde gewoonte in je leven hebt opgenomen, wat inspiratie voor gezonde ontbijtideeën kan nooit kwaad. En als het even kan, liefst nog zo simpel mogelijk, toch? Tijd voor een lijstje!

1. Gezonde havermoutpannenkoeken

Havervlokken bezorgen je als de beste een ferme dosis energie. Heb je een zware dag voor de boeg, dan loont het altijd om wat havervlokken te mixen met melk naar keuze, een banaan en eventueel een eitje. Bak, serveer met wat bosbessen en geniet van je gezonde pannenkoeken!

2. Havermoutpap

Een bekend powerrecept onder de ontbijtideeën: havermoutpap! Breng je favoriete (plantaardige) melk aan de kook, samen met havermoutvlokken, en kies intussen wat je erbij wil. Met de toppings kan je variëren naar hartenlust: vers fruit, je favoriete notenpasta, zaden, pitten en / of noten … Experimenteer met verschillende combinaties van smaken: banaan en pindakaas, appel en kaneel of aardbeien en kokos.

3. Smoothie

Een zelfgemaakte, verse smoothie van pure, onbewerkte ingrediënten is ook altijd een goeie manier om je dag te starten. Let wel op dat je niet te veel fruit gebruikt, anders wordt het al snel een suiker- en caloriebom. Voeg wat eiwitpoeder toe voor een extra vitamineboost.

4. Ontbijtmuffins

Tussen de gezond-ontbijt-recepten mogen ontbijtmuffins ook niet ontbreken. Oké, het vraagt wat meer tijd om er te maken. Maar als je het maakproces inplant op een vrij moment, bijvoorbeeld op zondagochtend, kan je meteen ontbijt maken voor een paar ochtenden. Lang leve mealprepping! Google eens naar goede recepten en vergeet niet wat te variëren met de ingrediënten om voldoende afwisseling te hebben.

muffins ontbijtideeën

5. Overnight oats

Ken je de koude variant van de klassieke havermoutpap nog niet? Breng daar dan maar snel verandering in! Overnight oats maak je de avond voordien van havervlokken, melk en eventueel wat chiazaad. De volgende ochtend hebben de vlokken de melk opgenomen en kan je je papje pimpen met vers fruit, noten en andere gezonde toevoegingen. Een van onze favoriete ontbijtideeën, want snel klaar en zo veel mogelijke variaties! Over papjes gesproken: probeer ook zeker eens een quinoapapje, chiapudding of pap van andere granen.

6. Fruitsalade

Klassiek, maar ALTIJD lekker! Werk je fruitsalade ook eens af met havervlokken of andere granen, of wat noten of zaden, voor extra energie.

7. Een sapje

Wil je een superlicht en lekker ontbijt, dat je wel voorziet van vitaminen en mineralen maar dat niet op je maag blijft liggen? Dan is een sapje natuurlijk ideaal. Je kan het ook als aanvulling op je ontbijt drinken. Dus: eerst een sapje, daarna nog een havermoutpapje (of iets anders uit dit lijstje).

Shop je sapjes bij Green Carrot!

 

Daar stopt het natuurlijk niet. Wat dacht je van yoghurt met granola, in de oven gebakken havermout of een zoete of hartige toast (met pindakaas of avocado en paprikapoeder, bijvoorbeeld)? Ontbijtideeën te over! Protip: stel een weekmenu op en plan daarin ook je ontbijt in. Zo moet je maar één keer per week nadenken over al dat lekkers waarmee je je dagen zal starten.

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten