Bestel je sapjes
Gezonde levensstijl

Hoeveel fruit per dag eten?

We leren het allemaal van jongs af: fruit is een belangrijk deel van een gezond voedingspatroon. Fruit geeft ons lichaam vitamines en mineralen die we nodig hebben en die helpen om gezond te blijven. Maar hoeveel fruit per dag heb je nu eigenlijk nodig? En kan je te veel fruit eten?

Hoe zit het met suiker?

Verschillende soorten fruit bevatten verschillende voedingsstoffen, dat is maar logisch. Een tropische banaan, een zure appel, zoete framboosjes, sappige peren … Ze smaken allemaal anders en bevatten allemaal andere voedingsstoffen. Daarnaast bevat fruit ook vruchtensuiker ofwel fructose. En die fructose is meteen de reden waarom vaak wordt aangeraden om niet te veel fruit te eten. Is dat terecht? Volgens ons wel. Fructose is dan wel gezonder dan toegevoegde suikers, maar je moet er ook niet mee overdrijven. Een teveel zal je lichaam namelijk altijd omzetten in vet.

Hoeveel stukken fruit per dag?

Hoeveel fruit per dag moet je nu precies eten? De aanbevolen hoeveelheid fruit per dag is minimaal 200 gram of 2 porties fruit per dag voor volwassenen. 3 mag, maar let er dan op dat je ook fruit met een lager suikergehalte kiest. De boodschap is sowieso ook om zo veel mogelijk te variëren tussen de verschillende soorten fruit. Op die manier krijg je alle vitaminen en mineralen binnen die je lichaam nodig heeft. Eet zo veel mogelijk van het fruit, ook de schil. Wil je je steentje bijdragen aan het milieu? Neem er een fruitkalender bij en kies zo veel mogelijk lokaal seizoensfruit.

hoeveel stukken fruit per dag

Suikergehalte van enkele soorten fruit (per 100 g)

  • druif: 16 gram
  • granaatappel: 14 gram
  • mango: 13,9 gram
  • banaan: 12 gram
  • passievrucht: 11 gram
  • appel, peer en ananas: 10 gram
  • kiwi: 9 gram
  • kers en perzik: 8 gram
  • pompelmoes: 7 gram
  • watermeloen: 6 gram
  • aardbeien: 4,9 gram
  • veenbes: 4 gram
  • citroen: 2,5 gram

Bron: National Nutrient Database for Standard Reference

Uit het vuistje of in een sapje?

Fruit kan je op elk moment van de dag eten. Je kan je dag ermee beginnen in de vorm van een (lichte) smoothie of sapje, je kan het zo gewoon los uit het vuistje eten, of je kan een fruitsalade maken voor bij de lunch of na je avondeten. Als je je spijsverteringssysteem wat rust wil gunnen én toch een enorme massa vitaminen en mineralen uit fruit wil binnen krijgen, dan zijn sapjes ideaal. Die bevatten namelijk veel minder vezels, waardoor ze lichter zijn maar je er toch een boost van krijgt.

Als we er even de aanbeveling van hoeveel gram groenten per dag bij nemen, dan is de conclusie: eet 7 porties groenten en fruit per dag om langer en gezonder te leven. Ofwel: 300 gram groenten en 2 à 3 stukken fruit per dag. En jij, hoeveel fruit per dag eet jij?

Begin de dag met een vitamineboost van fruit (en groenten) met een Green Carrot-sapje!

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten