Bestel je sapjes
voornemens maken
Gezonde levensstijl, Tips

Gezonde goede voornemens: hoe hou je ze vol?

Het einde van het jaar is gewoonlijk het moment waarop we al eens stilstaan bij het jaar dat – ja, alweer! – voorbijgevlogen is. Had je je aan het begin van het jaar voorgenomen om bepaalde, minder gezonde, patronen te doorbreken? En is daarvan iets in huis gekomen? Tijd om de balans op te maken en eventueel nieuwe goede voornemens te maken! Wij geven je graag enkele tips om die voornemens ook effectief vol te houden.

Vind je van jezelf dat je al goed genoeg bezig bent en hoef je geen gezonde goede voornemens te maken om volgend jaar een (nog) betere versie van jezelf te worden? Yeah, goed bezig! Speel deze tips gerust door aan iemand die er wél nood aan zou kunnen hebben 😉

1. Maak het haalbaar en concreet

Als je zonder écht na te denken een goed voornemen maakt, dan kan je beter gewoon blijven verder doen zoals je bezig bent. Pas als je van je voornemens echte doelen maakt, groeit de kans dat je succes oogst. Dus: haalbare en concrete doelen. Neem je dus bijvoorbeeld niet gewoon voor om ‘gezonder te eten’. Maak het concreet. Stel ook zeker geen totaal onrealistische doelen. Je kan je bijvoorbeeld voornemen om ’s ochtends geen koffie meer te drinken, elke dag te beginnen met een glas water of een sapje, geen snoep meer te eten als tussendoortjes, elke dag een kwartier te wandelen …

goede voornemens

Bestel dan alvast je sapjes bij Green Carrot!

2. Splits het jaar in behapbare stukjes

Je hoeft ook niet per se een goed voornemen voor het hele jaar te maken! Schrikt de gedachte dat je een gans jaar iets moet volhouden je al meteen af? Dan kan je ook je doelen stellen per seizoen, per halfjaar of zelfs per maand.

3. Schrijf je goede voornemens op

… en voeg er ook aan toe waarom je dat voornemen gemaakt hebt. Op momenten dat je je motivatie wat kwijt bent, kan je erop terugvallen. Als het ergens staat opgeschreven, neem je het ook wat serieuzer, toch? Hang dat briefje aan de spiegel in je badkamer of op een andere plaats waar je af en toe alleen bent en even tijd hebt om te reflecteren. Of zet een wekelijks of maandelijks terugkerende ‘afspraak’ in je Google Calendar om jezelf even te herinneren aan die gezonde doelen.

gezonde goede voornemens

4. Track je vooruitgang

Heb je de eerste tip gevolgd, dan zijn je voornemens heel concreet. Dat maakt het ook mogelijk om ze te meten. Voorzie een pagina in je agenda of Bullet Journal met een tracker, een teller waarmee je bijhoudt hoe het zit met je doel. Wil je bijvoorbeeld elke dag beginnen met een glas water? Dan kan je voor elke maand een kolom maken en een kruisje zetten als je ’s morgens dat glaasje water gedronken hebt. Hoe meer kruisjes, hoe beter! Te weinig kruisjes? Probeer uit te vissen hoe dat komt … en doe er iets aan. Lukt het niet elke dag? Laat niet direct je hoofd hangen. Goede voornemens kan je maken in 1, 2, 3, maar ze realiseren kan doorzettingsvermogen vragen – en dat hebben we gewoon niet elke dag op voorraad. No hard feelings!

5. Beloon jezelf

Is het gezonde lijf dat je voor ogen hebt met je gezonde goede voornemens niet voldoende? Dan kan je er natuurlijk nog een beloning aan koppelen. Niemand houdt je tegen om jezelf te belonen, nietwaar? Bijvoorbeeld met een citytripje als je een maand lang niet meer gesnoept hebt. Het is maar een ideetje, hé!

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten